Automatyczna skrzynia biegów – jak przedłużyć jej trwałość?

Automatyczne skrzynie biegów usprawniają prowadzenie pojazdu, ale jednocześnie są wrażliwsze na nieprawidłowe postępowanie kierowców podczas ich użytkowania.

Kategoria: Blog

automatyczna skrzynia biegów

Rodzaje automatycznych skrzyń biegów

Klasyczny automat, jak wielu kierowców nazywa stosowane od lat modele skrzyń biegów, to obecnie tylko jedna z wersji tego urządzenia. W praktyce spotyka się cztery odmiany automatycznych skrzyń biegów, wśród których – poza klasykiem – znalazły się też: dwusprzęgłowa skrzynia DCT, zautomatyzowana skrzynia ZA oraz skrzynia bezstopniowa CVT. Każdy z tych modeli wyróżnia się nieco inną budową oraz zasadą działania, chociaż wszystkie pełnią tę samą funkcję.

Najpopularniejsze automatyczne skrzynie biegów to przekładnie na stałe łączące silniki i skrzynię biegów z konwerterem momentu obrotowego. W modelach DCT montowane są dwa sprzęgła, z których jedno jest włączone na stałe, a drugie uruchamiane w chwili zmiany biegów. ZA jest tradycyjną przekładnią wyposażoną w system hydrauliczny, który zastępuje kierowcę podczas zmiany biegów. Najnowocześniejsze modele CVT nie posiadają przekładni, lecz zespół kół przypominający przerzutki w rowerze, ale pozbawione ząbków. Zmiana biegów następuje za sprawą konwertera momentu obrotowego.

Jak postępować z automatyczną skrzynią biegów?

Podstawowym błędem, jaki popełniają właściciele samochodów z automatyczną skrzynią biegów jest wybór nieprawidłowego trybu jazdy. Chociaż wydaje się to oczywiste, kierowcy nierzadko zbyt wcześnie wrzucają tryb cofania – w momencie, gdy samochód porusza się jeszcze do przodu. To zaś może być szkodliwe dla skrzyni biegów. Nie należy również włączać trybu jazdy D lub R tuż po uruchomieniu silnika, ale dopiero po kilku minutach. Podobnie jak silnik, również przekładnia wymaga rozgrzania. Dlatego w początkowym okresie wskazana jest wolna jazda oraz stopniowe przyspieszanie. Nieprawidłowe i szkodliwe dla urządzenia jest włączanie trybu P lub N w czasie jazdy, także podczas krótkich postojów na światłach czy zatrzymaniu się przy znaku STOP. Takie postępowanie powoduje szybsze zużywanie się zaworów oleju. Na dynamiczne przyspieszanie szczególnie wrażliwa jest skrzynia CTV. Przekładnie automatyczne nie lubią też nadmiaru wody, holowania przyczep i zatrzymywania się na wzniesieniu bez hamulca.