Kontrola układu hamulcowego przed podróżą

Układ hamulcowy uważany jest za najważniejszy element samochodu jeśli chodzi o bezpieczeństwo jazdy. Z tego powodu przed każdą dłuższą podróżą, zarówno wakacyjną, jak i w okresie zimowym, warto dokonać starannej kontroli hamulców w profesjonalnym warsztacie.

Kategoria: Blog

układ hamulcowy

Kiedy hamulce zdradzają objawy zużycia?

Niesprawne hamulce bywają przyczyną bardzo wielu wypadków, a im większy i cięższy pojazd, tym trudniej nad nim zapanować w niespodziewanych sytuacjach drogowych. Szczególnie poważnym problemem jest stan układu w autobusach wożących dzieci na kolonie letnie oraz wczasowiczów i wycieczkowiczów. Sprawdzenie takiego wozu w chwili wyjazdu jest problematyczne i wiąże się ze sporymi opóźnieniami. Ale zarówno autobus, jak i auto prywatne można przygotować znacznie wcześniej.

Podstawowym obowiązkiem każdego właściciela pojazdu jest pilnowanie terminów wymiany różnych części, w tym także klocków i tarcz hamulcowych. Terminy te są zalecane przez producentów i odnoszą się do określonych przebiegów. Ale nie tylko terminy wyznaczają czas na odwiedzenie mechanika. Istotnym zdarzeniem, które powinno skłonić do wizyty w warsztacie samochodowym jest sygnalizacja problemu jakąkolwiek kontrolką dotyczącą układu hamulcowego. Może to być informacja o zbyt niskim poziomie płynu, nieszczelności, zużyciu klocków lub tarcz. Niepokojące mogą też być nietypowe dźwięki przy hamowaniu.

Przegląd hamulców tylko w warsztacie

Wielu właścicieli samochodów hobbystycznie interesujących się mechaniką samochodową, chcąc zaoszczędzić pieniądze, wybiera samodzielne wykonywanie napraw. Często decydujemy się na taki krok właśnie w przypadku układu hamulcowego oraz tarcz i klocków. Z pozoru przegląd hamulców czy wymiana klocków to zadanie proste. Jednak na przydomowym podwórku czy w osiedlowym garażu nie ma sprzętu, który pozwoli na przetestowanie sprawności pojazdu. Odpowiednią diagnostykę przeprowadzi jedynie wyspecjalizowany warsztat samochodowy.

Kiedy do uszu kierowcy dochodzą metaliczne dźwięki, podczas hamowania pojazd wibruje lub droga do zatrzymania auta wydłuża się, obowiązkowo powinien on udać się do serwisu. W rzeczywistości bowiem często nie wystarczy jedynie wymiana zużytych klocków, aby cały układ zaczął działać sprawnie. Konieczne jest też sprawdzenie zacisków, piast, przewodów oraz innych części współpracujących ze sobą podczas hamowania.