Układ rozrządu z łańcuchem czy z paskiem?

Układ rozrządu w samochodzie umożliwia prawidłową pracę silnika. Zapewnia mu dopływ odpowiedniej ilości mieszanki paliwowo-powietrznej lub powietrza oraz odpowiada za odprowadzanie gazów. Zależnie od wersji może on być wyposażony w pasek lub łańcuch, który zapewnia mu napęd z wału korbowego.

Kategoria: Blog

napęd

Napęd paskowy a łańcuchowy

Paski zębate stosowane są w napędzie układu rozrządu od bardzo dawna. Wcześniej jednak, z uwagi na niedoskonałe jeszcze materiały, często sprawiały problem, zrywając się podczas pracy. Stałe doskonalenie technologii produkcji doprowadziło ten detal niemal do perfekcji. Dzięki temu współczesne układy z paskiem sprawują się doskonale. Jedyną wadą konstrukcji jest trwałość, która została przewidziana na konkretny przebieg. Po jego osiągnięciu konieczna jest wymiana paska.  Przebiegi te nie są jednak małe, a warsztat samochodowy na zdjęcie i założenie nowego paska potrzebuje zaledwie kilku minut, dlatego problem wydaje się być błahy. Pomimo tego do dziś jeszcze wielu kierowców wyraża przekonanie, że o wiele lepszym rozwiązaniem są układy rozrządu napędzane łańcuchem z napinaczem. Taka opcja sprawdzała się kilkadziesiąt lat temu, dziś jednak coraz lepsze samochody i coraz mocniejsze silniki sprawiają, że łańcuchy rozrządu nie potrafią sprostać powierzonym im zadaniom. Często sprawiają więcej problemów niż pasek.

Łańcuch nie taki trwały, jak się wydaje

Pomimo udoskonalenia pasków zębatych, wciąż nie są one w stanie sprostać ogromnemu momentowi obrotowemu dużych silników. Dlatego w takich pojazdach montuje się układy łańcuchowe. Ich wysoka trwałość jednak okazuje się tylko pozorna. Główną wadą łańcucha jest jego brak elastyczności, przez co wymaga on zastosowania specjalnego napinacza. Podczas gdy pasek jest napięty stale, także wówczas, gdy silnik nie pracuje – łańcuch wymaga dociągania. Trudne środowisko pracy negatywnie wpływa na jego konstrukcję, a ciągłe szarpanie napinaczem przyczynia się do powolnego rozciągania. W niektórych samochodach poziom napięcia łańcucha jest też uzależniony od temperatury silnika. Jeszcze jedną wadą układów łańcuchowych jest stosunkowo wysoki koszt napraw i konieczność posiadania odpowiednich narzędzi do demontażu napinacza – w razie chęci dokonania samodzielnej wymiany.